fbpx
Menu
Mindset

Wordt wat liever voor jezelf

liever voor jezelf, jezelf waard vinden, trots op jezelf

Wordt eens wat liever voor je zelf. Een beetje meer zelfcompassie zou het leven een stuk makkelijker en minder stressvol maken. Het is toch wat, we kunnen empathisch zijn, we kunnen liefdevol reageren en we kunnen ook mild en trots zijn. Maar als het om onszelf gaat, dat zijn we juist ontzettend streng. De hele dag door hebben we negatieve en veroordelende gedachtes over onszelf. Het is vaak niet snel goed, de lat ligt ontzettend hoog.

Je moet een goede moeder zijn, je wil graag een fijne partner zijn, je wil voldoende aandacht geven aan je sociale leven, je wil een gezond en fit en liefst zo perfect mogelijk lijf, je wil nog een carrière… Geen wonder toch, dat je oververmoeid of gestrest raakt? Je vraagt ook wel erg veel.

Zou ik dit ook over mijn vriendinnen denken?

Ik wil graag weer gaan starten met hardlopen. Dus ik downloadde een ingesproken motivatie schema op mijn computer zodat ik in 10 weken 5 km aan 1 stuk of in totaal 30 minuten achter elkaar kan volhouden. Ik vond mezelf altijd aardig sportief maar de laatste zwangerschap heeft dat volledig teniet gedaan. Er is geen klap meer over van mijn conditie en hier en daar is nog wat zwangerschap aan mijn lijf blijven plakken. Is dat erg? Dat ligt aan het moment waarop je me dat vraagt.

Start les 1. 1 minuut rennen. Daar was het stemmetje. Oh sukkeltje. Hoe sneu is 1 minuut. Klinkt niet echt vriendelijk toch?

Toen stelde ik mezelf de vraag. Wat zou ik denken als mijn beste vriendin mij zou vertellen dat ze was gestart met hardlopen. Ik zou trots op haar zijn dat ze de stap nam om aan haar conditie te werken. Dat ze er voor kiest te werken aan een gezond en fit lijf. Het zou waarschuw lijk niet in me op komen haar sneu te vinden omdat ze is gestart met 1 minuut. Alle begin is lastig.

Wordt eens wat liever voor jezelf!

Zie je het verschil? Ik vind mezelf een sukkeltje en sneu en ik veroordeel mezelf met negatieve talk en in dezelfde situatie ben ik super trots op mijn vriendin. Weg met die neerhalende gedachtes. De manier van praten tegen jezelf is enorm bepalend voor hoe je je voelt. En hoe je je voelt bepaald hoe je je gedraagt.

Het maakt enorm uit of je je somber en vermoeid voelt, je hebt een te grote last op je schouders en gaat continue over je grenzen, of je voelt je energiek en blij. In deze instagram cursus ga ik daar dieper op in.

Wat je denkt of voelt is niet abnormaal

Dan is er ook nog zoiets als schaamte. We schamen ons er voor imperfect te zijn en we schamen ons voor gedachtes die we kunnen hebben. Oh man, wat kunnen we toch allemaal nare dingen over onszelf denken. Je lijf is niet zoals je zou willen, je bent niet de moeder die je wil zijn. Je kunt je verdomde eenzaam voelen als je ergens mee zit of je ontzettend rot voelt.

Het maakt ons enorm kwetsbaar. Een echt goed boek over de kracht van kwetsbaar durven zijn is deze.

Weet je wat helpt? Zeg tegen jezelf, als ik het heb, dan loopt er ergens nog wel iemand die dit heeft. Realiseer je dat je niet zo alleen en bijzonder bent in je gedachtes en emoties als je je op dat moment voelt. Je gedachtes en gevoelens zijn niet abnormaal, we hebben ze allemaal. We voelen en denken allemaal dingen, we voelen allemaal angst en onzekerheid en worstelen met zelfbeeld en zelfvertrouwen. We zijn allemaal niet perfect en iedereen gaat regelmatig eens goed de fout in. Is dat erg? Dat is niet erg, het hoort er bij en het is zoals het is. Jouw gedachtes mogen er ook gewoon zijn. Alles wat je denkt en voelt hoort erbij en is normaal. Misschien schiet de gedachte wel door je hoofd maar je bent niet gek of vreemd.

Veroordeel jezelf niet.

Train jezelf milder te worden in je oordeel als het om jezelf gaat. Accepteer dat je fouten maakt, dat je dingen denkt en voelt. Leg de lat wat lager en vergelijk de dingen die je over jezelf denkt eens met hoe je in die zelfde situatie naar je vriendinnen kijkt. Wordt wat liever voor jezelf.

No Comments

    Leave a Reply

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.