fbpx
Menu
Mindset

7 Tips: Hoe bereik je je doelen?

Het is hartstikke lastig, heb je een mooi doel gesteld en dan lukt het je niet. Maar waarom niet? Wat is het dan het je niet lukt te krijgen wat je graag wil? Doelen halen, dat moet mogelijk zijn toch? Nee doelen halen IS mogelijk, kijk maar eens om je heen. Er zijn mensen die het doen dus het kan.

Doelen stellen helpt je bereiken wat je wil

Doelen stellen helpt je bij dat wat je wil bereiken. En hoe concreter je je doel maakt, hoe duidelijker je voor jezelf hebt gemaakt dat je dat echt heel graag wil, hoe sneller je dat gaat lukken. Als je iets echt wil, dan kan je het.

Tip 1: Bedenk wat belangrijk voor je is

We willen allemaal heel erg veel en liefste ook nu. Maar ja, dat gaat niet. Of tenminste niet allemaal tegelijk. Wat is er nou echt het allerbelangrijkste? Wat is het wat je wil bereiken? Wie wil je zijn?

Als je straks oud en grijs achter de geraniums zit, hoe zou je dan willen dat je terug kijkt op je leven? Van welke dingen ga je spijt krijgen dat je ze niet hebt gedaan, en van welke dingen ga je spijt krijgen dat je daar wel veel te veel tijd aan hebt besteedt?

Heel veel van de dingen die we graag willen, lijken heel belangrijk. Maar als we over 5 jaar terug kijken, zijn die dingen een pukkeltje. We zijn ze waarschijnlijk allang vergeten. Of we zijn er de afgelopen 5 jaar mee bezig geweest en hebben nooit echt de ballen gehad er voor te gaan. Zonde.

Welke dingen zijn voor jou prioriteit?

Tip 2: Maak je doel concreet

Ja, logisch. Zonder doel kunnen we er tenslotte ook niet naar toe werken. Maar het zal je verbazen hoe vaag we onze doelen kunnen omschrijven.

  • Een paar kilo afvallen
  • Meer geld verdienen met je blog
  • Gezonder eten
  • Meer bewegen
  • Meer lezen
  • Meer tijd voor jezelf vrijmaken
  • Meer positieve aandacht voor je kinderen

Wat is meer of minder? Maak je doel wat specifieker? Wat wil je nou eigenlijk precies. En wanneer wil je het bereiken. Hoe concreter je doel maakt, hoe makkelijker je hem gaat halen. Omschrijf dat wat je wil zo duidelijk mogelijk. Zorg dat je je doel kunt meten, dat het realistisch is om te halen en dat je er een tijdslimiet opzet. Maak je doel SMART! 

S: specifiek
M: meetbaar
A: acceptabel
R: Realistisch
T: Tijdsgebonden

Gadver, dat klinkt allemaal wel heel zakelijk. Maar zie het als klein hulpmiddel.

Tip 3: Begin nu!

De beste ideeën ploppen zomaar je hoofd binnen. Bij jou ook? En dan word je enthousiast. Je raakt helemaal overtuigd van je plan. Morgen ga je dat doen.

Morgen ga je bijvoorbeeld starten met gezonder eten. Vandaag was namelijk al verpest. Vanmorgen at je je lieveling Tony chocolony en kon je geen maat houden. Been there, done that veel te vaak zelfs.

Dus morgen is een mooi moment op te starten. Nee nee nee. Begin nu. Zet een kleine stap en zeg tegen jezelf dat wat je wil belangrijk voor je is. Dat is zo toch? Je wil iets heel graag bereiken dus stel het dan niet uit. Doe vandaag iets in de goede richting. Hoeft niet groot te zijn, maar begin. Elke stap is er weer een die je dichterbij brengt waar je wil zijn.

Tip 4: Kleine stapjes richting je doel

Elk stapje in de goede richting is er 1. Grote stappen, snel thuis? Ja das waar, al ligt het maar net aan de afstand. Grote stappen op een lange afstand, maakt je sneller moe. En dan wordt het lastig volhouden. En heb je er geen zin meer in, je geloofd er niet meer in. Zie je nou wel, dit kan ik niet, het is niet voor mij weggelegd.

Kleine stapjes maken je minder snel moe. Sterker nog, ze kosten je amper moeite. Maak de stapjes zo klein als goed voor jou voelt en ze zo min mogelijk energie kosten.

Stel, je wil graag wat kilo’s kwijt. Liefst gisteren natuurlijk. Maar snel is met afvallen niet de beste weg gebleken. Wil je een verandering in je gedrag, begin dan klein. Neem een klein stapje. Bijvoorbeeld, je gooit vanaf vandaag geen suiker meer in je koffie. Dat hou je vol tot je er aan gewend bent en dan zet je een volgende stap. Je vervangt je boterhammen ‘s ochtends voor vers fruit met amandelmelk en havermout. En als je daar aan gewend bent, besluit je de chips s avonds te laten staan.

Dat gaat langzaam ja. Maar omdat je jezelf de tijd geeft te wennen aan verandering, ga je het veel langer volhouden. Levenslang is de bedoeling positieve gedragsveranderingen toch? Dus als je over 1 jaar terug kijkt en daadwerkelijk je doel behaald hebt, wat maken die paar maanden dan nog uit?

Tip 5: Leer je ego de mond snoeren

Oke luister, doelen halen gaat nooit lineair. Veel vaker gaat het met vallen en opstaan. Je gaat ergens een zwart gat tegen komen. Misschien val je er kei hard in. Je was zo goed op weg en nu lijkt je alles in een paar seconden teniet te doen. Zie je nou wel, het lukt je niet, je kan het niet, je bent het niet waard en nu faal je, wat zullen al die anderen daar wel niet van denken.

Ho stop! Heel logisch die gedachtes, we kennen ze allemaal. Het is je ego wat daar staat te tetteren. En je ego beschermt je graag en wil je het liefst in je comfi plekje houden. Hartstikke eng om daar uit te stappen. Je ego wil je graag houden waar je bent, dat is veilig en je weet wat je hebt. Je ego roept nogal graag en nogal snel dat je het niet kan, dat je het niet waard bent en dat het je nooit gaat lukken. Maar je hoeft niet naar je ego te luisteren.

Het is het heel erg waard om jezelf te trainen minder naar je ego te luisteren en meer naar je gevoel, wat wil je echt, wat is je doel, wat wil je bereiken? Hoe beter je hier in wordt, hoe leuker je leven. Ja echt. We kennen allemaal deze gedachtes, we hebben allemaal dat stemmetje wat schreeuwt dat het geen verstandig plan is. Maar de mensen die echt succesvol zijn en/of gelukkig, weten dat ze ondanks hun ego toch naar hun intuïtie en gevoel hoeven te luisteren. Ze hebben geleerd hun ego tegen te spreken.

Tip 6: Ben lief voor jezelf

Nee, ik bedoel niet dat je jezelf dan maar moet verwennen met een zak chips omdat je lijf daar naar lijkt te schreeuwen als het je even tegen zit. Hou in gedachte wat je lijf echt wil, wat jij echt wil. Je lijf wil het liefste gevoed worden met goede bouwstoffen, voeding die je voldoende energie geeft, die je huid laat stralen.

Wat ik bedoel met lief zijn voor jezelf is dat je jezelf je fouten vergeeft. Je gaat dat zwarte gat onderweg tegen komen, je gaat erin vallen en het gaat lijken alsof je nu alles hebt verpest. Maar is dat zo?

Nee, dat is niet zo, je kunt elk moment weer besluiten verder te werken aan wat je wil bereiken. Oke, je maakte een misstap. Het is zo, je kunt er niks meer aan veranderen, het heeft geen zin er over te blijven piekeren, het is nutteloos om jezelf te blijven straffen.

Praat in plaats van negatief, positief tegen jezelf. Je kunt dit wel. Je wil dit heel graag bereiken. Je gaat zorgen dat het lukt. Je weet misschien nog niet precies hoe, maar je weet dat het je gaat lukken. Geloof dat echt. Zeg het hard op.

Tip 7: Deel je doel met anderen

Heb je een mooi doel, schaam je niet en deel het met zoveel mogelijk mensen. Hoe meer mensen van jouw doel afweten, hoe makkelijker het voor je gaat zijn.

Als jij graag een andere baan wil, laat van je horen. Hoe meer mensen weten dat jij opzoek bent, des te sneller ga je vinden wat je zoekt. Mensen gaan als vanzelf gebruik maken van hun netwerk. Zodra iemand ergens opvangt dat er een toffe nieuwe functie beschikbaar komt, zal die gene aan jou denken, want jij hebt laten weten dat je op zoek was.

Ga er voor!

Ja het is hartstikke lastig om te bereiken wat je wil. Niemand gaat beweren dat het makkelijk is. Maar het is het wel hartstikke waard. En het het kan. Ook voor jou! Stapje voor klein stapje ga jij je doel halen en bereiken wat je wil. Geloof er in, ga er voor!

Wil je op de hoogte blijven? Ik actief op Facebook, en instagram.

Hoe bereik je je doelen - project leuker leven

No Comments

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.