fbpx
Menu
Mindset

Pak je social media verslaving aan – 3 tips

Hoe kom je van je social media verslaving af tips

Social media hebben zich hardnekkig in mijn brein verankert. Ben jij ook zo gevoelig voor de afleiding op je telefoon? Social media hebben veel voordelen maar helaas ook een aantal grote nadelen. Een van de bijverschijnselen is dat er ontzettend veel tijd ongemerkt voorbij gaan. Een ander nadeel is dat social media je kan laten geloven dat je naar andermans werkelijkheid zit te kijken en je daar rot over kan gaan voelen.

Kijk eens bewust naar hoe je je telefoon en social media gebruikt. Wordt kritisch. Zit je regelmatig doelloos tijd te verdoen op Facebook of instagram? Wilde je eigenlijk alleen even wat checken maar betrap je jezelf erop dat je toch weer langer vast geplakt zat dan de bedoeling was? Merk je dat je eigenlijk het gevoel hebt dat je niet goed genoeg bent als je naar andere account hebt zitten kijken?

Ik vind het heerlijk om af en toe te verdwalen op instagram en mooie foto’s, herkenbare of inspirerende accounts te volgen. Het is voor mij zelfs een plek te verbinden en nieuwe leuke mensen te vinden die bezig zijn met dezelfde dingen als ik. Via social media heb ik een aantal heel fijne mensen leren kennen die me dierbaar zijn. Maar het is tegelijkertijd ook een valkuil. Het is een makkelijke schuilplaats als ik niet lekker in mijn vel zit of moe ben.

Pak je social media verslaving aan

Verminder je social media gebruik en je houdt zeeën tijd over voor andere dingen. Pak je social media verslaving aan. Er bestaan apps die de tijd bijhouden die je spendeert op de apps op je telefoon. Ik vind het elke keer weer schrikken.

Verwijder mensen waardoor je je slecht gaat voelen

Social media staat bol van de perfecte levens en de meest succes volle mensen. Dat kan ontzettend inspirerend zijn, maar kan net zo goed jou het gevoel geven dat je niet goed genoeg bent. En dat is natuurlijk niet waar. Ga op zoek naar mensen waar je je wel fijn bij voelt.

We hebben heel snel de neiging onszelf te vergelijken met iemand die op een ander punt in zijn leven is. Bijvoorbeeld, jij start net met je onderneming, je begint op 1 op de ladder. Je volgt accounts van inspirerende ondernemers die staan waar jij graag zou willen staan. Ontzettend veel van te leren. Het kan je in een energieke stemming brengen, dat na te streven en ze als voorbeeld te gebruiken. Maar het gevaar is dat jij je met hun gaat zitten vergelijken. Is dat eerlijk? Zij zijn net zo goed begonnen bij 1. Ze hebben fouten mogen maken en ervan mogen leren. Ze zijn waarschijnlijk al veel langer bezig en hebben veel meer ervaring op gedaan. Ben je er bewust van met wie je jezelf meet.

Zit je niet lekker in je vel en volg je allemaal accounts van perfecte lijven, perfecte moeders, perfecte social levens? Misschien kun je dat op dit moment juist niet zo goed gebruiken. Je weet heel goed dat social media een vertekende werkelijkheid laat zien maar stiekem plant er toch een zaadje in je hoofd. Zo moet het zijn. Ik ben zo als ik nu ben, waar ik nu ben niet goed genoeg. Ik moet meer…. en ik moet meer….

Lees ook: 3 gedachtes die helpen bij zelfacceptatie

Ontvolg de accounts die jou ergens een niet helpend gevoel geven of waardoor je je slecht gaat voelen. Die niet bijdragen aan je stemming en je zelfbeeld. Of zet ze op mute zodat je geen berichten meer voorbij ziet komen.

Leg je telefoon als je gaat slapen in een andere kamer

Herken je dit? Je wordt wakker ‘s ochtends en voor je opstaan, met je ogen nog maar half open, check je eerst even al je social media accounts. Je hebt geen idee wat je hebt gedroomd. Je laat je lijf niet even rustig wakker worden maar richt je ogen direct op een scherm. Als je weer je bed in duikt na een vermoeiende dag, check je nog voor de allerlaatste keer even je telefoon. Appjes beantwoorden, nog even snel een rondje Facebook en instgram. Je blijft langer plakken dan je had gewild en je gaat dus ook later slapen dan je wilde.

Wil je je telefoon gebruik verminderen en je minder verslaafd voelen, wen je dan aan dat je je telefoon in een andere kamer dan je slaapkamer laat als je gaat slapen.

  • Ja maar, ik gebruik mijn telefoon als wekker. Koop een wekker.
  • Ja maar, ik wil bereikbaar zijn voor als er een noodgeval is. Leg je telefoon dan in de gang waar je hem nog kunt horen als hij overgaat.

Je zal zien dat als je er aan gewend raakt dat je telefoon en andermans levens niet het eerste zijn wat je ziet als je wakker wordt, je rustiger de dag begint. En dat je sneller en meer kan slapen als je s avonds niet op je telefoon gaat zitten dwalen. Is het proberen waard toch?

Lees ook: Geef tijd aan de mensen die het meest belangrijk voor je zijn

Zet je notificaties uit

Het helpt enorm gefocust te blijven op je bezigheden als je niet continue gestoord wordt door een ping op je telefoon dat er weer iets geplaatst of verzonden is door iemand. Je brein krijgt een seintje en het is verdomde moeilijk niks met die verleiding te doen.

Zet je notificaties uit en bepaal zelf wanneer het tijd is om je telefoon te checken. Je kunt je telefoon zo instellen dat belangrijke personen nog wel doorkomen als je dat fijn vindt.

Grijp je social media verslaving bij de lurven. Breng minder tijd door op je telefoon en kijk kritisch naar wie je volgt en of ze je een fijn gevoel geven of juist niet. Verwijder accounts die dat niet doen.

Wil je meer inspiratie ontvangen en niks missen van projectleukerleven, schrijf je in op de projectleukerleven nieuwsbrief. Volg mij op Facebook. Op instagram klets ik dagelijks over ons project leuker leven en het veranderen van je mindset. Voel je welkom om ons te volgen.

No Comments

    Leave a Reply

    Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.