fbpx
Menu
Mindset

De negatieve spiraal doorbreken

De dingen doen die goed voor je zijn. Leuke dingen doen, gezond eten, elke dag een half uur bewegen, 8 uur slapen, vul in … We weten allemaal welke dingen juist wel bijdragen aan lekker in je vel zitten. Maar jakkes, zo makkelijk is het allemaal niet. Hoe ga je die negatieve spiraal doorbreken?

Er is namelijk helemaal geen tijd voor wat jij nodig hebt op een dag. Er wacht huishouden, er wacht familie, je kinderen willen aandacht en als ze geen aandacht willen dan moeten ze ergens heen gebracht worden, je werk, je relatie, je vrienden…. Aan alle kanten wordt er aan je getrokken.

Je neemt je voor, deze keer ga ik het doen. Niet proberen, nee ik zal je eens laten zien, ik kan dit, ik ga dit doen want het is belangrijk voor me. Ik wil me graag fitter voelen, ik snak naar veel energie en maak me soms zorgen over mijn gezondheid als ik op deze manier door ga. Hele mooie motivatie. Je lichaam en je hoofd heb je altijd nodig.

En dan wordt het oncomfortabel

En dan komt er een elke keer opnieuw een moment dat het oncomfortabel gaat voelen. Je beslissing om bijvoorbeeld geen suiker meer te eten is een stuk lastiger als je dochter jarig is. Elke dag een half uur buiten wandelen is minder leuk wanneer het plenst van de regen. Je gaat jezelf overtuigen, laat maar, vandaag sla ik een keertje over. Dit hardlopen/geen suiker eten/elke dag mediteren/de oefening die je zou helpen je dichter bij je gevoel te brengen… Hoe erg is het nou om een taartje te eten op een verjaardag. Morgen weer. Wandelen in de regen, waarom zou je dat doen. Het is niks voor mij.

Zie wat er gebeurd, je hoofd, je brein gaat excuses verzinnen en is daar ontzettend goed in. Het gaat je overtuigen om het willen veranderen weer los te laten. Veranderen kost energie en jouw brein houdt niet van energie verspillen.

Ik heb oncomfortabel zijn niet over voor mijn wensen

We vinden het lastig om schuldgevoel te dragen, om dingen te doen waarbij we anderen teleurstellen (je buurvrouw heeft speciaal voor jouw appelgebak met slagroom gehaald. SPECIAAL voor jou en nu blijft ze daar dus mee zitten). Maar net zo lastig vinden we het om ervoor te kiezen het koud te hebben (koude douch) of trillende of verzurende spieren bijvoorbeeld of soms is discomfort al op staan van de bank (steekt hand op) of onze telefoon weg leggen termijn we net zo lekker aan het verdwalen waren op social media (steekt nogmaals hand op). Zodra het oncomfortabel wordt, geven we op. We kiezen het liefste voor korte termijn fijn, lange termijn pijn.

Maar eerlijk? Wat zeg je dan tegen jezelf. Ik hou niet genoeg van mezelf. Ik heb het er niet voor over me tijdelijk oncomfortabel en ongemakkelijk te voelen voor een lange termijn fijn leven, ik wil geen pijn ervaren ook als dat betekend dat ik dan niet bereik waar ik naar verlang. Je verlangen weegt niet op tegen het comfort wat je nu hebt, ook al ben je niet tevreden. De pijn is nog niet groot genoeg om er echt uit te stappen.

Je hoort niet voor niks dat mensen pas de knop om kunnen zetten als ze een echt dieptepunt zijn tegen gekomen…

Hoe ga je die negatieve spiraal van energie verliezen, toegeven aan slechte gedragspatronen, nog meer energie verliezen, etc… doorbreken?

Dit zorgt er juist voor dat je nog meer energie verliest, nog vermoeider raakt en slechter in je vel komt. Troep naar binnen werken geeft stress voor je lichaam. Het kost energie in plaats van dat het je lichaam geeft wat het nodig heeft om optimaal te functioneren. Uren lang weg duiken in je social media kost je energie en levert je niks op behalve verloren tijd. Zelden zal je je beter voelen nadat je verdwaald bent op je telefoon.

Hoe doorbreek je de negatieve spiraal

👉 Eerste kleine stap:
Zet een eerste kleine stap. Nu op dit moment. Iets kleins maar maak alvast nu een begin. Je hoeft niet eerst…. voordat je …. De dag hoeft niet eerst vers en nieuw te zijn, het hoeft niet nieuwjaarsdag te zijn, je hoeft niet eerst die verjaardag voorbij te zijn, … Je kunt elk moment beginnen.

👉 Durf te kiezen:
Zorgen voor jezelf gaat om keuzes maken. De keuze maken te durven kiezen voor dat wat belangrijk voor jou is. Wat is echt belangrijk voor je? Welke mensen zijn het belangrijkste voor je? Wat ons tegenhoudt is vaak de andere kant van een keuze maken. Schuldgevoel, niet comfortabel zijn en soms zelfs pijn.

👉 Durf te stoppen:
Noem hem apart maar hoort absoluut vast aan bovenstaande punt. Maak je de keuze om je te richten om de dingen die belangrijk voor je zijn, dan maak je de keuze om de dingen die minder belangrijk zijn los te laten. Dit is misschien nog lastiger dan durven kiezen. Ja zeggen lukt vaak wel…

👉 Richt je op het proces in plaats van het einddoel:
Wil je graag gezonder eten en merk je dat je het niet makkelijk vindt om suiker te laten staan? Geef je zelf geen verbod op suiker. Maak het veel kleiner zodat je het wel gaat volhouden. Probeer eens een dagdeel door te komen. Wil je hardlopen, spreek met jezelf af dat je 5 minuten gaat. Daarna mag je stoppen of je mag doorgaan. Beide oke.

👉 Ga elke dag gezonde gewoontes toevoegen:
Toevoegen is makkelijker dan weglaten.

👉 Ga jezelf trainen met oncomfortabel zijn:
We zijn gehecht aan comfort. Alles is snel beschikbaar, we zijn gewend om alles binnen 1 klik te krijgen bijvoorbeeld. We hoeven ons lichaam niet perse uit te dagen, we hebben 24/7 afleiding ter beschikking waardoor we niet hoeven voelen. Je maakt jezelf (letterlijk) sterker en weerbaarder en kan meer dragen als je leert niet comfortabel te zijn.

No Comments

    Leave a Reply

    Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.